Round to wiersz Nicka Montforta z sierpnia 2013 roku, który wyświetla swoje wersy w oparciu o następujące po sobie cyfry matematycznego symbolu π. Nieinteraktywny, deterministyczny i obliczeniowy, a zatem przebiegający bez udziału czytelnika, wyświetlający te same ciągi słów w jednakowej pozycji względem siebie i tworzony na zasadzie obliczeń, Round wydaje się kolejną oulipiańską eskapadą w obszar poezji, która nie ma końca: uruchamiane przez kolejne cyfry nieskończonego ciągu π słowa wyświetlać się mogą w nieskończoność. Dzieje się tak tylko teoretycznie. Montfort, w przewrotnym geście, zakłada im bowiem programistyczny kaganiec o poważnych konsekwencjach materialnych i politycznych:
W trakcie przebiegu Round tekst wytwarzać się będzie coraz wolniej, gdyż określenie następnej cyfry w szeregu π wymagać będzie większej ilości potrzebnych do tego kroków. Wraz z tym spowolnieniu ulegnie także komputer i wszelkie wykonywane przez niego zadania, dojdzie do fizycznego rozgrzania się maszyny. Ponieważ procesor wykonywać będzie coraz więcej zadań obliczeniowych, wentylatory w komputerze pracować będą na coraz większych obrotach.
Czy Round ostatecznie zniszczy nasz komputer? Czy jest – de iure i de facto – literacką bombą? Montfort robi coś jeszcze bardziej niepoprawnego i zachęca wszystkich, by replikowali jego diabelską maszynkę. Czyni to w typowym dla siebie stylu – z pewnością rozpoznają go ci, którzy mieli okazję spotkać się z Nickiem podczas jego wieczoru autorskiego w Czułym Barbarzyńcy (27.10.13) i w trakcie konferencji Writing Literature. Reading Society (28–29.10.13). Warto jego próbką zakończyć ten krótki, wyrywkowy przegląd amerykańskiego poety kodu:
Zachęcam wszystkich, by zapisali sobie stronę Round (wraz z plikami jsbn.js i sbn2.js, napisanymi przez Toma Wu, niezbędnymi do wykonania skomplikowanych obliczeń, jakie się w trakcie utworu dokonują) i wprowadzali własne modyfikacje, na przykład podmienianie ciągów tekstowych w tablicy „fragment”. Można też znacznie uprościć program przez wprowadzenie liczb pseudolosowych lub jakiejkolwiek sekwencji liczb, które mogą być prostsze i wymagają mniej obliczeń. Jak to ma miejsce w przypadku wszystkich moich prac z zakresu programowania kreatywnego [ang. creative computing – przyp. M.P.], każdy ma prawo modyfikować program i wiersz – dla zabawy, w celach poetyckich i estetycznych, trzymając się ducha oryginału lub od niego odchodząc – bez względu na to, czy czyni to kierowany jakimś powodem lub zupełnie bez powodu.Ostatnia aktualizacja:
12.07.2022
Cytuj ten wpis jako:
Mariusz Pisarski (never) Round Nicka Montforta. "Techsty" 12.07.2022 [].
e-poezja generatory poetyckie