Działalności Nicka Montforta jako popularyzatora niezależnych gier komputerowych w świecie nauki nie sposób przecenić. To między innymi dzięki niemu niszowa społeczność czytelników i autorów tekstowych przygodówek typu interactive fiction (IF) nie tylko żyje, ale ma się całkiem dobrze, choć od jej Złotego Wieku mijają cztery dekady. Za sprawą profesora MIT na salony literackie i naukowe trafiać też zaczyna demoscena. Stojący na skrzyżowaniu informatyki i prakty literackich Montfort jest autorem m.in. książek Twisty Little Passages: An Approach to Interactive Fiction (2009), Racing the Beam: The Atari Video Computer System (2005), a także redaktorem serii platform studies w MIT Press.
Autor ten jest jednak przede wszystkim poetą-programistą, twórcą wielu wpływowych generatorów poetyckich, pisanych indywidualnie (takich jak round), bądź we współpracy z innymi autorami, jak było w przypadku na przykład generatora Sea and Spar Between (Między morzem a Reją), napisanego ze Stephanie Strickland. Montfort zwraca też w swojej praktyce szczególną uwagę na materialność obiektów cyfrowych oraz materialne aspekty wszelkich form ekspresji literackiej, łącznie materialnością świata druku: prasami drukarskimi, produkcją chapboków, drukowaniem w formule DIY. Jest autorem vaintage’owych gier komputerowe IF i gier w sieci (m.in. nagradzana tekstowa przygodówka Book and Volume z 2005 roku) a także literackich łamigłówke w duchu Oulipo (A Palindrome Story z roku 2002, oficjalnie uznana przez Oulipo za najdłuższy palindrom świata).
Ostatnia aktualizacja:
12.07.2022
Cytuj ten wpis jako:
Mariusz Pisarski (2022) Nick Montfort. "Techsty" 12.07.2022 [].
Montfort e-poezja generatory poetyckie