Hipertekstowo w Rzymie

Rekordowa od wielu lat liczba zgłoszeń napłynęła na tegoroczną konferencję Hypertext 2023 
Więcej...

Dzieląc się zadaniami pisarskimi od fazy początkowej, konceptualnej, po szczegóły dotyczące realizacji i prezentacji dzieła, kolaboratorzy pozbywają się swoich indywidualnych ambicji i poczucia własności, a jednocześnie znacznie podnoszą stopień swojej odpowiedzialność za kształt dzieła.

Nick Montfort, Stephanie Strickland
Blog

Sztuczna inteligencja - czeladnik mistrza

29.04.2023

Serią ilustracji stworzonych przy pomocy silników AI podzielił się w mediach

Więcej
Aktualności

Techsty - nr 12

02.05.2023

Dopiski w kodzie wymuszone przez językowe kategorie formalne, takie jak rodzaj gramatyczny,

Więcej

Hipertekstowo w Rzymie

Rekordowa od wielu lat liczba zgłoszeń napłynęła na tegoroczną konferencję Hypertext 2023 organizowaną przez ACM: Association for Computing Machinery. Organizowana od 1987 roku, i słynna z tego, że to na niej Tim Berners Lee prezentował prototyp dzisiejszego Internetu, konferencja ACM Hypertext odbywa się w Rzymie od 4 do 8 sierpnia i zapowiada się niezwykle interesująco. Oprócz konferencyjnych paneli dyskusyjnych, artykułów i poszerzonych abstraktów organizatorzy przyjmują zgłoszenia w postaci niekonwencjonalnych, atrakcyjnych formatów, takich jak plakat, demo czy trawers, a nawet zgłoszenia z kategorii “blue sky”, które nie pasują do żadnej z wymienionych kategorii. Formuła taka otwiera drzwi przed pomysłami świeżymi, oryginalnymi, prowokującymi,

Continue reading

Techsty - nr 12

13 opowiadań i generatorów poezji powstałych na platformie Twine, nowe utwory autorów znanych i lubianych, cyfrowy poemat ekologiczny, Instapoezja,  aplikacje VR, rozmowy i omówienia, warsztaty Twine, raport z radykalnego projektu przekładowego,  a nawet maxi-singiel  – to tylko czubek góry lodowej, którą jest najnowszy numer Techstów. W dziale premiery prezentujemy najnowszy generator Łukasza Podgórniego Pocałuj Pot. Autor zabiera czytelników w nostalgiczną, zglitchowaną podróż do świata post-dewizowych cudów z autokomisu, wolnych stacji radiowych, radosnych piosenek, starego dobrego tekściarstwa oraz pierwszych maszyn karaoke, które pojawiły się wówczas w Polsce. W dziale "Teoria i praktyka e-literatury" prezentujemy obszerne fragmenty książki Twining Anastasii Salter

Continue reading

Liternet.pl - reaktywacja

Liternet.pl to nowy dział w konstelacji serwisu Techsty funkcjonujący w sieci pod swoją własną domeną liternet.pl i będący bezpośrednim spadkobiercą nieistniejącego portalu liternet.pl, który w latach 2006-2018 służył jako platforma dla działań kreatywnych oraz jako forum omówień literatury w internecie, literatury cyfrowej i wszelkiej maści eksperymentu. Każdy mógł zamieścić na forum swój tekst, który następnie przechodził bezlitosny proces publicznej recenzji w postaci szczerych, dowcipnych, czasami okrutnych komentarzy. Kilka lat temu seria losowych zdarzeń sprawiła, że po liternecie.pl została jedynie domena. Serwer, na którym znajdowały się fora i inne bazy danych, na których zapisywana była aktywność społeczności autorów przepadł bezpowrotnie. Leszek

Continue reading

Sztuczna inteligencja - czeladnik mistrza

Serią ilustracji stworzonych przy pomocy silników AI podzielił się w mediach społecznościowych poeta Jason Nelson. Nie byłoby w tym nic dziwnego, gdyby po pierwsze chodziło o zwykłe owoce naszych kreatywnych potyczek z sztuczną inteligencją, a po drugie gdyby tożsamość autorska pracy nie przechylała się w tym przypadku – wyjątkowo – w kierunku stylu i tożsamości człowieka, a nie maszyny. Paradoksalnie kluczem do “uczłowieczenia” prac okazuje się ta sama ilościowa metoda, która przyczyniła się do sukcesów modeli GPT , nazywanymi nie bez powodu modelami uczenia maszynowego o “o dużej skali”, a zatem czerpiącym z tysięcy terabajtów językowej i wizualnej ekspresji publikowanej

Continue reading

Storylets – nowe funkcje programu Twine

Kolejne ciekawe zmiany przynoszą nowe wersje programu Twine. Ostatnio w silniku Harlowe pojawiły się nowe makra określane mianem storylets. Zainspirowane proceduralnymi dialogami z gry Façade, wykorzystywane w Fallen London i w innych grach Emily Short, a niedawno wprowadzone do popularnego silnika Harlowe w Twine, storylets obiecują projektowanie nieliniowych narracji w sposób atrakcyjniejszy i dla autora i dla czytelnika (gracza). Emily Short definiuje storylets jako “niewielkie kawałki treści narracyjnej (wydarzenia, fragmenty) posiadające warunki wstępne, które określają, kiedy dana treść jest "odtwarzana", oraz efekty końcowe, które następują po "odtwarzaniu" danej treści. ^value($SnippetObrazek)^ ^value($SnippetObrazekSrodek)^^value($ObrazekCaption)^^value($SnippetObrazekEnd)^ Dotychczasowe omówienia kategorii storylets, oraz sama dokumentacja Twine, nie

Continue reading

Ulica Sienkiewicza- jubileusz

Mija 20 lat od ukazania się Ulicy Sienkiewicza w Kielcach Radosława Nowakowskiego. Wielu z nas, przynajmniej pod kątem badawczym, wychowało się na tej niecodziennej, wyjątkowej, nie dającej się wyczerpać książce. Uczy nas ona do dziś, że interakcja, sprawczość i zanurzenie nie są wynalazkiem tekstów elektronicznych, ale istnieją w tradycji od zawsze. Późna epoka druku, której przejawem są między innym tanie technologie drukarskie dostępne dla przeciętnego zjadacza chleba (czytaj - artysty), pokazała, jak daleko można się posunąć w medium druku i przywrócić mu magię nie odbiegającą od tej, z która obnosi się medium cyfrowe. ^value($SnippetObrazek)^ ^value($SnippetObrazekSrodek)^^value($ObrazekCaption)^^value($SnippetObrazekEnd)^ Miałem niedawno okazję odwiedzić Radosława Nowakowskiego

Continue reading