Ludologiczne ożywienie

Nowe pismo o grach fabularnych to nie jedyne w ostatnich dniach świeże zjawisko na horyzoncie badań nad grami. Zacznijmy od polskiego podwórka. Od kilku tygodni dostępna jest w Internecie podwójna publikacja „Kulturotwórcza funkcja gier”, wydana przez … w serii Homo communicativus. Zamieszczono tam wystąpienia z aż dwóch międzynarodowych konferencji Polskiego Towarzystwa Badania Gier. Lektura obowiązkowa dla wszystkich zainteresowanych grami i ich kulturoznawczymi, socjologicznymi czy nawet dydaktycznymi implikacjami. Książkę  i jej wersję elektroniczną wydał Zakład Teorii i Filozofii Komunikacji przy Instytucie Filozofii UAM. Wśród kilkudziesięciu artykułów jest także napisany przeze mnie i Dorotę Sikorą artykuł Czas bohaterów. Badania postaci w komputerowej grze fabularnej.

Kolejną informacja z kraju to wznowienie działalności przez najlepszy według mnie, polski blog o grach – Altergranie. Gry wideo i popkultura Marzeny Falkowskiej. Po krótkiej przerwie altergranie powraca w nowej szacie z wciąż intrygującymi wpisami.

A powracając na Wyspy Brytyjskie koniecznie trzeba nadmienić, iż ukazał się już pierwszy numer zapowiadanego przez nas pod koniec ubiegłego roku „Journal of Gaming and Virtual Worlds” – pisma wydawanego przez Uniwesytecie w Bangor w Walii. Pierwszy numer pisma dostępny jest za darmo. Kolejne niestety już nie. Redaktorem naczelnym pisma jest Astrid Ensslin, autorka między innymi książki Canonizing Hypertext: Explorations and Constructions. Sekretarzem redakcji jest zaprzyjaźniona z Techstami Sonia Fizek.